Och även annat ointressant..

2012-02-23

Familj och stolthet.

Hellooow!
De senaste dagarna har jag varit ledig, med rätt, då Caravan och Campingmässan var väldigt energikrävande!
Jag har spenderat dessa dagar med att titta på först säsong 1 av Game of Thrones, och sedan säsong 1 av Parenthood. Två HELT vitt skilda serier.. eller?
Läs på egen risk. Jag kanske spoilar allt för dig?

Game of Thrones

En extremt gripande serie om familj och stolthet, plikter och makt. Det vet redan de flesta. För jag har fan inte träffat en enda grabb som INTE sett säsong 1. Med all rätt, det är en fruktansvärt bra fantasyserie!
Jag rekommenderar alla att testa, för man fastnar verkligen och sedan är ju HBO så JÄVLA duktiga på cliffhangers så man vet inte var man ska ta vägen i förväntan inför nästa avsnitt! (Och då är det en ren LYX att se den nu när man kan se hela säsongen i sträck som jag gjorde ;))

En sak jag lade märke till var hur lik Dothrakiklanen var med Mongolerna. Och Genghis Khan. Deras ledare kallas "Khal", de är skickliga krigare från hästryggen, de lär sig skjuta båge från häst från tre års ålder, de seglar inte, de tar sjukt mycket slavar som de sedan handlar med osv osv. Allt är likt mongolerna. Mycket bra inspiration måste jag säga. 
Lannisterfamiljen är VÄLDIGT lik den romerska och grekiska storhetstiden. En kung, eller härskare, en grupp män som agerar som rådgivare som konspirerar och ljuger.
Mycket manipulation och konspiration, maktspel istället för raka puckar. Rädsla för det som kan knuffa en från tronen. Och den sjukt tidiga kungaåldern. Avundjuka, feghet och fult spel.

Tills sist så har vi då familjen Stark och nordmännen. De kallas "northmen", de är brutala barbarer men de enas lätt genom att ta ett glas tillsammans. Väldigt stor respekt för heder. Vilket jag tycker är väldigt lik våra egna vikingar. Visst att vikingarna kanske var sexgalna, våldbenägna och korkade.. eller? Jag vet inte så mycket om vikingar.. men jag får den känslan.

Alla mina liknelser bekräftas av kartan i introt. Winterfell i norr, King's Landing i söder, och Dothrakis ställe i öster. Klart. :)
SE DENNA SERIE!! Ok? :)

Parenthood 

Sjukt mysig serie som handlar om familjen och alla utmaningar man har som förälder, vare sig det är tonåringar eller femåringar.
En av mina favoritskådespelerskor (Lauren Graham) som spelade Lorelai i Gilmore Girls spelar Sarah Braverman i denna serie och hon är SJUKT duktig! Dock hade det lika gärna kunnat vara Lorelai som hon spelar då det inte är så stor skillnad förutom att Sarah är lite mer loser.

Det handlar alltså om en familj; två personer med fyra barn och 5 (eller? ;)) barnbarn som ska få vardagen att gå runt!
Jag tycker det är en halt fantastisk serie som verkligen har lyckats fånga den amerikanska familjebilden utan att det blir superostigt a la 7th Heaven.
Den är väldigt mjuk och varsam, det är vissa gånger man får lite hjärtklappning av frustration eller medkänsla. Det är sjukt kul att känna av det från en serie!
Sista avsnittet i säsong 1 är supergripande och jag grät lite (mycket).

Gillar man inte alls amerikanska mysiga "dramaserier" så titta inte på denna. :) Ok?
Men annars: ge det en chans! Kommer nog gilla det lika mycket som jag! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar